fredag den 13:e... förföljer

I fredags var det fredagen den 13:e... med tanke på att vi var på praktik och sedan skulle ut på vägarna hade det kunnat sluta hur som helst, och dagen började precis som väntat. Jag och Anna klev in genom dörren på salongen och möttes av en översvämmad kaffebryggare. Kaffe hade runnit ner på golvet och dagen fick inledas med golvtorkning. Därefter flöt det dock på bra och även om jag fick krypa till sängs tidigt, på grund av en hemsk huvudvärk, trodde jag att otursdagen varit ganska mild...

När vi kom hem ifrån fjällen igår visade det sig dock att oturen drabbat oss... fast här hemma. En huvudsäkring hade gått ute i elskåpet och den enda lampa som gav något ifrån sig var ljusslingan på trappen som pulserade fram ett svagt ljus. Strömlöst innebär även "värmelöst", eftersom värmepumpen lagt av. Vi som åkt raka vägen ner på Orsa och köpt med oss en familjepizza fick avnjuta middagen med 15 värmeljus och i 12 graders värme (vi hade i alla fall plusgrader). Jon bytte så klart proppen och när det var dags att sova hade temperaturen nått behaglig nivå. I morse vaknade vi dock åter upp i ett nerkylt hus. Säkringen hade åter löst ut och det var, om möjligt, ännu kallare nere än dagen innan. Iväg kom vi i alla fall till såväl, jobb som dagis och skola.

Idag fick jag skjuts med Micke till Falun. På vägen hem ringde Jon. Säkringen hade gått, inne den här gången. När han bytte den inne, gick den ute. Till slut upptäckte Jon en kabel som smält i värmepumpen och efter lite mekande fick han det att funka. Jag drog en lättnadens suck... men bara ett litet tag tills Jon ringde upp igen. När han skulle laga mat visade det sig att hällen var kaputt. Hur kan en häll bara sluta fungera, när man inte ens varit hemma och använt den. Dessutom är den inte ens 2 år gammal. PISS!!! När jag kom hem hade dock Jon fått till klyftpotatis och fläskkaréer, allt tillagat i ugnen. Till det blev det kall sås. Gott i och för sig.... men irriterande att vara utan spis. Man fattar inte hur bra den är förren man blir utan. Nu har Jon och barnen bjudit in sig på middag hos svärmor i morgon, själv blir jag kvar i Falun.

Våran hell kan "go to hell".

Nej, tänk va mycket bättre vi hade det i helgen!!
 

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

elektrisitet.knepiga grejer......jag inte gilla../ Anna

2009-02-16 @ 22:36:05
Postat av: Mona

Min häll har iallafall inte gått åt häll-vete än...men kallt hade ju vi oxå.. Jag fick äran att skruva på lite grejjor i pannrummet och igår kväll var det varmt igen. (tack gode gud att man har en vedspis..då behöver man ju inte ens en HÄLL ;)



Näe..Hällgen var mycket bättre mohahahaha

2009-02-17 @ 07:21:44
Postat av: Emelie

Tack för dina värmande ord ang förlossningen. Ska ta det med mig i tanken. =)

2009-02-19 @ 19:38:20
URL: http://semlesara.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0