Yra hösttankar...

Höst.
Vackra färger på träden, svamp och bär i skogen, sval uppfriskande luft, tillbaka till rutiner... jo visst låter det härligt?

NÄ... jag gillar inte hösten. Har aldrig gjort det. Men för varje år försöker jag vara lite mer possitiv. Det har blivit lite lättare sen jag fick upp ögonen för svampplockning, visst. Men det har också gjort att jag varje höst längtar mig söderut... där skogens guld finns. Ja ja, vi har också våra kantarellställen här hemma men det går i alla fall inte att jämföra med hur det är längre söderut. Jag kan också njuta av vackert höstväder när solen lyser på trädens vackra färger... men samma sak där. Går inte att jämföra med färgerna som skogarna i södra delarna av landet bjuder på. Och en sak till, hur många är dessa dagar... igentligen??? Men ok, NÄR solen lyser och NÄR man hittar det där kantarellstället och NÄR man har tid att njuta av dessa dagar.... ja då kan hösten vara underbar!

...men sen då! Sen när löven fallit till marken och blivit bruna. När solens strålar bytts mot regnmoln och kalla vindar och de sista svamparna murknat... va ska vi med den tiden till?????? Man blir ju deppad bara av väntan på att höstdepritionen ska komma. Det räcker med att det första gula lövet visar sig på björken så stiger depritionen inom mig.

Men i år ska jag försöka att ta hösten med ro. Jag ska försöka njuta av de där dagarna som jag faktiskt gillar. Jag ska se till att ha saker att se fram emot. Jag ska njuta av det lilla, typ en kopp te i soffan med tända ljus när barnen somnat. Brukar det inte komma nya filmer under hösten??? perfekt ju! Jag ska se till att ha en bra bok att fördriva tid med och nu har vi dessutom en gofis till kattunge som kan göra mig sällskap. Jag ska även försöka komma igång med lite träning, ett par gånger i veckan skulle göra stor skillnad för att orka med vardagen, det vet jag. Något jag faktiskt tog tag i idag då jag och Anna tog en promenad runt Hansjö. Jag ska även ta mig tid för barnen, att umgås med mina barn är det som gör mig lyckligast, gladast och lugn i själen.


Den ena sötare än den andra... Något att gosa med när hösttråket sätter in!

         



Jo nu bestämmer vi det! Det blir en bra höst i år!

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Emma

När mörkret kryper sig på kan man mysa som få. :) Samt invänta det vita fluffet som snöguden kommer med. ;)

Mer te, gosiga filtar, bra böcker & fimer till folket!!! Det är nog den bästa medicinen. ;)

2010-08-23 @ 22:43:50
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag svänger förbi i mörk bil och lämnar över Uno när gubben din minst anar det ;) Jobba på det, ni får honom gärna :) Kommer vara galet barnvan, det kan jag lova.

Himla söt eran också. Älskar röda katter. Och din lilla tjej börjar bli så stor.

Kram kram.

2010-08-24 @ 22:02:37
URL: http://sofialiv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0