När ska man bli vuxen?

Jag har funderat på att bli vuxen. Hur gör man? Jag är trött på att inte bli tagen som vuxen. Bara förra veckan fick jag kommentarer från främmande personer att jag inte kunde vara så gammal... och de grundar det baragenom att titta på mig. Grattis kanske ni tänker, men så är det inte.

Situation 1. Jag befinner mig på en plats tillsammans med 2 andra (typ 36 och 39 år). Dom presenterar sig som syskon och jag förklarar att jag "bara" är bekant. Reaktionen från den främmande personen är, "ja jag tänkte väl det, du såg så mycket yngre ut så du kan inte vara syskon med dem." Nähe tänkte jag kanman inte ha syskon som är 3 respektive 6 år äldre??

Situation 2. Jag jobbar och en kund kommer in och tittar på barnkläder. Jag rekomenderar dom varmt och förklarar fördelarna med detta märke. Varför jag själv gillar det. Kunden tittar på mig och frågar, "har du barn??" Ja. "men du ser så ung ut för att ha barn"... SUCK!!! Jag är 32 år, har 2 barn. vad är konstigt med det!!???

Skönt, på ett sätt, är att jag har en chef som förstår... för henne är det nämligen precis likadant. En gång när hon jobbade (jag var gravid så Ulle jobbade) kom en kund in för att handla julklappar. Hon pratade med Ulle och Malin och frågade efter butiksägaren. Malin förklarade att det var hon. Kundens kommentar blir då "men har ni ingen vuxen här??"

Så nu vill jag veta, Vad krävs för att bli vuxen??!
Vara egen företagare, ha 2 barn (varav en är tonåring), vara gift och ha hus... ja det räcker ju tydligen inte. Eftersom det är fallet för Malin!! Det hjälper inte ens fast man börjar få linjer i ansiktet, grått hår och bristningar, jag lovar!

Sökte lite på nätet på "vuxen"

Begreppet vuxen innebär att en person är gammal nog att klara sig utan stöd från föräldrar eller andra vårdnadshavare. I västerländska samhällen brukar denna ålder anses vara uppnådd vid mellan 18 och 21 års ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder. I vissa kulturer går gränsen vid yngre år, och är i vissa fall synonym med termen könsmogen.

OK, fattar fortfarande inte vad problemet med mig är...!?

Gjorde ett test på nätet. "Hur vuxen är du"!??

Din ålder borde vara 43.7 enligt Sveriges Vuxenpoängsstyrelse
(Se Mona, vi är jämngamla! Jag har tom gått om...)

Hur ska man kunna vara nöjd med sitt utseende när människor inte tar en för den man är pga sitt utseende????

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Malin (the boss)

Jag håller fullständigt med dig och i samband med att man inte blir tagen som vuxen blir man automatiskt heller inte tagen på allvar...vi får jobba extra hårt på den punkten, eller hur?!



Jag ställer mig frågan om det alltid varit såhär? Ser vi yngre ut nu eller har vi alltid sett sådana ut? När man förr i tiden fick barn i ännu tidigare åldrar (och även än i dag i vissa länder) - togs man inte på allvar (räknades som vuxen) förrän barnen själva blivit "vuxna" då?



Visst, vi kvinnor strävar efter att se så unga ut som möjligt, men det kanske är fel? -Vi kanske ska färga håret grått, sluta använda smink och istället framhäva våra skavanker osv - då kanske vi får frågan: "hur kan du ha så små barn, när du är/ser så gammal ut"? ;-)



Kramis



Ps. Vart hittar jag vuxenhetstestet...?

2008-10-22 @ 11:21:59
Postat av: Mona

Arch...runt 40 blir det lite bättre... ;)

Men jag har lösningen till Dig..tro mig..



Det är BARA att sätta på sig tråkiga murriga "tant"kläder gärna "tantkjol" och en brokig blus-hösäck..samt gärna ett par brillor modell stora - ugglan hedvig.. mottot: se ut som en grå mus/tråkig..då jäklar blir man def. bedömd som äldre..



- Nu skall jag mota olle i grind och direkt påpeka att jag INTE har provat fullt ut..men jag kan få kommentarer av Michaela ibland, när jag tex sätter på mig något som jag kallar ordentligt typ skottrutig slipover..öh..kontorsmundering..då tycker Michaela att jag blir gammal i det.. :)



Men det är något som jag o andra i mitt sällskap kommenterat ganska ofta när jämnåriga ser gamla/vuxna ut och när man börjar diskutera detta så är det faktiskt klädseln som har påverkat värst.



Med andra ord: klädseln kan få andra att uppfatta oss som äldre..



(Deta gäller även 10-20 år tillbaks i tiden när disk. har uppkommit, lär ju nämna det då jag går under kategorin vuxen till och från..!! hepp

- det var betydligt värre för ca 10 år sedan..)



Kram å tjing..



kanske skall prova lite påskkärring kläder i helgen..moahahahaha







2008-10-22 @ 12:58:08
Postat av: ulle

Med våra fortfarande aktuella drömmar om att bli författare,skådespelare,butiksinnehavare,chefspositioner...så är det ju till en fördel för oss,vi får några år extra liksom att lyckas ;)Tack för fika och härlig pratstund idag,nu måste jag skynda ut för att nacka en höna till middagen ;)

2008-10-22 @ 16:53:58
URL: http://lofvargarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0