Jul

Julen kom och gick... tyvärr har det varit fullt upp här och någon tid, och ännu mindre ork, till uppdateringar här på bloggen har inte funnits. Tänkte därför göra ett inlägg med en resume av de gångna veckorna.

De senaste veckorna har det varit fullbokat för både mig och de andra på salongen. Jätteroligt, men någon tid över till annat har det varit dåligt med. Julklappshandeln fick avklaras mer eller mindre på en dag... och det som var kvar fick jag ta en timme före stängning dan före dopparedan Hade någonstans trott att helgen före julafton skulle ge mig tid att shoppa men tänk så fel jag hade. Lördagen skulle Kalle på kalas, och hemma skulle det städas och göras iordning för Kalles födelsedagskalas som skulle gå av stapeln på söndagen. På söndagen kom även pappa på besök för att önska god jul och överlämna julklappar. Dessutom var vi bortbjudna till Tomteland och midvinterblot på lördagskvällen. Midvinterblot var en riktig höjdare. Underbart proffsiga aktörer och musiker, bra musik, god mat och trevligt sällskap.

Midvinterblot.

Kalles kalas löpte på ganska bra, men som vanligt var man ganska slut när sista barnet klev ut genom dörren. Lite skönt att det är ett år tills han fyller nästa gång ;)
Julafton kom precis som vanligt den 24 december, utan hänsyn till om jag hade hunnit med att fixa allt eller inte. Vi började morgonen med att fira vårat födelsedagsbarn med frukost på säng och paket. Bäst var ett nintendo ds, eller "pennspel" som Kalle kallar det.

Efter en lätt frukost for vi till Stackmora där svärföräldrarna hade dukat fram jullunch bestående av gröt och julmacka. Det öppnades julklappar och sen for vi vidare till Sandhed och min familj. Vi bänkade oss framför TV:n för att se Kalle Anka, en tradition som jag ser blekna för var år som går. Näg jag och syrran var små blev vi sura om de vuxna så fnissade så vi missade något. När jag sa åt barnen att det var dags blev reaktionen:
-"Måste vi!???"
Vad har hänt??? 
Efter ett tomtebyte (jag och mamma tomtade hos en granne, som sedan kom till oss) öppnade vi paket och umgicks i vanlig ordning. Innan kvällen blev för sen tog jag och Jon ungarna och begav oss hemåt. Jag såg fram emot en stund för oss själva i soffan med glögg, pepparkakor och ädelost till Hells jingel bells... men SVT idioterna hade bytt sändningstid och slopat programmet på julafton (GGrrrrr). I kväll gör jag ett nytt försök!


TOMTEN. Solbarnen väntar glatt på sina paket!

När så julafton var över var det dags för "min och Jons" dag, juldagen. I år var det 12 år sedan vi träffades och 2 år sedan vi förlovade oss. Grattis till oss :)
Detta firade vi med sparktur från Grönklitt, en av våra favorittraditioner under vinterhalvåret. Tillsammans med ett glatt gäng gled vi nerför backarna med glada sinnen.


Annandagen blev en lugn historia. Idag däremot kände jag att det var dags att aktivera våra barn. Hela familjen begav oss till Grönklitt där jag och Kalle avverkade 1,6 km skidåkning (måste börja lugnt så han inte tröttnar). Därefter tog jag mig en tur runt 5 km slingan. Fästet från förra året dög bra, men glidet måste helt ha regnat bort den gångna sommaren. Diagonala i utförsbackar är INTE kul. Att temperaturen sen låg under -10 grader gjorde inte saken bättre. Trots nyinköpta vantar var fingrarna som istappar och fötterna saknade känsel. Lungorna värkte av kyla och snoret rann... nej, ska det bli fler turer får det bli med högre temperatur ute.
Bbrrr!!

Innan jag avslutar denna sammanfattning måste jag bjuda på en bild på våran nya familjemedlem.
Visst är hon för söt!!


GOD JUL

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

Ja Jenny välkommen till livet som frissa i juletider...tuff shit! ;) Jag kan väl bara intyga att din blogg stämmer in med verkligheten...synd bara att jag inte åkte spark med er...ha ha eller kanske inte :).Men du grattis till att du stått ut med brorsan i 12 år, fan helt klart värt en medalj! He he..P.s vi har köpt Lips ifall ni vill komma o sjunga...fniss, ganska kul..

2009-12-27 @ 23:41:45
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/
Postat av: ulle

Jag tror att den tjusningen vi kände över kalles jul va att man faktiskt inte tittade lika mycket på tecknat som våra barn gör nu. Grattis till 12 år...själv får man fira 11 år på vansbro raggarträff i sommar hihi/ kram

2009-12-28 @ 19:16:25
URL: http://ihuvudetpaulle.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0