Grammisgalan

Vilket självklart ämne en kväll som denna. Jag satte mig för att titta på denna årliga kändisfest, mer eller mindre för att ha något att vila ögonen på. Grammisgala klingar lyx i mina öron. En stor skara kända musiker som tillsammans bjuder på en fantastisk gala och delar ut priser till de bästa av de bästa. På scenen turas några av dessa fantastiska artister om att göra framträdanden. Publiken jublar och vi "vanliga" svenska bänkar oss framför Tv-apparaterna och lyfter lurarna för att skicka iväg en sista röst på årets låt.
Det är en gala som inte liknar något annat... Eller??

Mer jag börjar begrunda denna Tv-sändning, fler likheter ser jag med en helt vanlig födelsedagsskiva i bystugan. Visst Grammisgalan osar fortfarande mer, ganska mycket mer, Lyx. Men tar man bort "Lyx" är nog inte grammisgalan mer än en fest i bystugan:

Färdmedel dit/hem
Till Grammisgalan åks det limousine och när gästerna kliver ut möts de av strålkastare och kamerablixtrar från papparatsi.
Till bystugan tar man cykeln, går eller åker raggarbil och gästerna leds in till skenet från marschaller.

Alkohol: Självklart gratis!
På grammisgalan pratar vi fina viner, god öl och troligtvis även champange.
I bystugan får man nöja sig mid hemkört och importerad pappvin och fulöl.

Gäster: Inbjudna!
På grammisgalan nominerade kändisar, kändisar och på sin höjd kändisars kändisar. Kanske kan en och annan "svensson" kika förbi, om man fått tag på de åtråvärda biljetterna.
I bystugan kompisar, kanske kompisars kompisar och, i värsta fall, en och annan objuden gäst.

Mat: Börjar alla "bra" tillställningar med
På grammisgalan bjuds det säkert på trerätters, säkert av rätter som jag varken kan stava, uttala eller ens vet vad de innehåller.
I bystugen räknar vi till trerätters när vi säger 1 chiliconcarne, 2 vitt bröd och 3 sallad.

Dukning: klart det dukas.
På gammisgalan med vita linnedukar, tygöverdragna stolar och silverljusstakar.
I bystugan med pappdukar, stapelstolar och glas med värmeljus.

Musik:
På grammisgalan är det toppartisterna som samsas och turas om på scenen.
I bystugan har man tur om det lokala källarbandet fått sig en spelning, i annat fall har kareokermaskinen dragits fram och, i likhet med grammisgalan, blir det varierad underhållning. Förutom inpå småtimarna då ALLA sjunger i kör, utom de som ligger under borden.

Tal.
På grammisgalan håller pristagarna tacktal till producenter, vänner och familj.
I bystugan gråter sig bästa vännen igenom barndomstiden och alla roliga minnen.

Ni ser själva. Hade det inte varit för "lyx" så hade jag kunnat säga att min 40-års fest  (eftersom det är det jag fyller nästa gång jag fylle jämt) kommer bli värsta grammisgalan. Men det finns en detalj där det ändå måste vara lite mer lyx med en bystugefest än med en grammisgala. För som alltid på grammisgalan är det artister som går upp där på scenen. Ska hålla sina tacktal, men sluddrar på tok för mycket. Den där gratischampangen har blandats med finvinet och sköljts ner med godölen. Nu tror jag självklart inte att det inte kommer sluddras på bystugefesten när hemkört blandats med lådvin och sköljts ner med fulölen, men snart kommer poängen. Ska jag nu stå där och sluddra. Ja, då vaknar jag nog hellre efter att ha sluddrat mig igenom en karokelåt på scenen i bystugan än att vakna upp till rubriker i aftonbladet.
Då kan man ju fråga sig vilket alternativ som är lyxigast!!

Med den tanken kanske folk kommer att se fram emot min fest mer än en grammisgala... och kanske fler klämmer i i vinnaren av årets låt...
-"JENNY LET ME LOVE YOU... ÅÅåååå, I do anything for you........"

Sol jenny

PS. Jag vet att de stavar Jenny med "ie", men det är bara för att hålla mig anonym ;)

Kommentarer
Postat av: Emma

Haha! :o) Du är rolig du!

Men nog finns det likheter allt...



Kram

2009-01-08 @ 08:53:11
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Mallan brallan

Hahahaha, snillen spekulerar!! Efter ganska många år borta från Dalom, så måste jag erkänna att den största lyxen för mig, är en gammal hederlig bystugefest med både pappviner och fulöl...blandat med cili con carne och karokeskrååål!! Men visst brukar man ha fest vid 35 också;)??

2009-01-08 @ 11:53:01
Postat av: Anna

Tur att du livar upp tillvaron åt en ibland!

:)

2009-07-16 @ 14:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0