Tandläkarskräck... eller??!

Tandläkaren, ett ord som får det att knyta sig i magen, värka i tänderna och eka i plånboken. Så länge jag kan minnas har tandläkarbesök föregåtts av sömnlösa nätter och panik. Tyvärr har mina tänder inte heller varit världens friskaste vilket betytt många lagade hål. Om detta beror på att jag varit dålig att sköta dem eller om det faktiskt är så att vi har olika kvalitet på våra tänder vet jag inte, met är ju inte så att jag har skitit i att borsta tänderna och bara ätit godis hela dagarna...

Redan som liten vägrade jag öppna munnen. Jag minns hur jag i väntrummet satt som förstelnad och varken kunde leka eller ägna mig åt att läsa böcker. När jag sedan hörde mitt namn läsas upp började hela kroppen skaka och jag ville bara springa därifrån. Vid ett besök tvingades jag till och med få lugnade och drogas för att tandläkaren skulle kunna utföra sin behandling. Det resulterade i att jag sen låg med bakfylla hela kvällen och spydde, något min snälla syster gärna påminner mig om även om jag själv förträngt detta tillstånd!

När jag kom upp i mellanstadiet någonstans försökte jag vara tuff och ville inte att mamma skulle följa på den årliga kontrollen. På den tiden gick man dit med sin klass och alla undersöktes på löpande band.... IDIOTI! Ännu mer idioti var att man fick kliva upp i stolen medan klasskompisarna stod utanför i korridoren och tittade på. Efter att tandläkaren, som jag minns som en sur gråhårig Häxa vid namn Mona (om jag inte tar fel), sett mina bilder på tänderna och upptäckt X antal hål fick jag en uppläxning efter noter. Liten blyg och LIVRÄDD låg jag utlämnad i tandläkarstolen och kände hur ögonen fylldes av tårar. När jag kom hem den dagen bröt jag ihop och sa till min mamma att jag ALDRIG mer skulle sätta min fot på folktandvården. Min mor, som är en förståndig mor ;) , ringde genast upp tandläkaren och gav henne en, om möjligt, ännu större uppläxning än vad jag fått tidigare på dagen. Idioten försvarade sig med att jag olyckligtvis kommit in precis efter att de hade suttit vid lunchen och diskuterat att barn hade så dåliga tänder "nu för tiden". Sa jag att hon var IDIOT! Hon ville att jag skulle komma tillbaka så hon fick förklara sig men min mor sa att hon ALDRIG mer fick behandla hennes dotter!
Min tandläkarskräck har alltså en grund. När jag nu själv blivit mamma har jag varit livrädd att mina barn ska ärva dessa känslor för tandläkaren, inte minst med tanke på att deras far gått igenom liknande händelser med lugnande medel som barn. Kalle har passerat sina besök med guldstjärna då hans tänder skinit hela och fina. För ett tag sedan var det Ebbas tur och tyvärr är jag rädd att hon ärvt mammas kvalitet på tänderna och 2 hål upptäcktes. Halvt skräckslagen bokades nya tider in och jag försökte sedan glatt och spännande förklara vad som skulle ske den stora "tandlagardagen".

När det var dags för första tanden att lagas presenterades vi för hennes tandläkare som heter Alexander. Om Mona var en gammal, sur och elak häxa.... ja då är Alexander en vacker ung ängel med len röst, mjukt leende och utstrålade lugn! Det lades bedövningssalva, sen bedövningsspruta, det borrades och lagades och Ebba låg där helt avslappnat och lugnt. Mina isande skräckminnen från barndomens tandläkarbesök tinade snart bort av stoltheten jag kände över min dotter och värmen som dagens folkvårdspersonal spred. När det två veckor senare var dags för andra tanden att lagas hade skräcken åter letat sig fram inom mig och jag var rädd att Ebba, nu när hon visste vad som väntade, skulle protestera inför ingreppet. Ännu en gång var min oro obefogad. Ebba impade stort på både tandläkare Alexander och sköterskor. Kulmen kom när hon erbjöds skölja munnen efter att borrningen var klar och det visade sig att ho .... håll i er..... LÅG OCH SOV!

Hur kan man somna med slangar och händer i munnen och borrmaskiner som skakar hela skallen på en?????


Min dotter. Speciell, härlig och alldeles underbar!

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: ulle

Haha...sova? Men du...det du skrev om årliga besök med klassen..va det i Mora,för det har då inte jag gjort här? Men du skriver om en Mona och det finns/fanns en välkänd skräcktandläkare i Orsa Mona Uhlman....Kram

2010-12-12 @ 17:21:57
Postat av: Mona not dentist :)

Ha ha ha..underbart att läsa.. å på nått konstigt sätt kände jag igen mig..Mona gammal sur häxa.. ho ho ho..

Som Ulle skrev (jag ville inte lägga ut namn - go ulle) javisst är det säkert hon..(inte jag:) har själv träffat denna kvinna..holymoses vad hon har fördärvat för många, för jävligt att du fått "äran" att träffa henne.



Tur att Ebba is the irongirl !!

2010-12-13 @ 12:26:47
Postat av: Mona

Just ja..

Måste ju självklart ge lite beröm för att man nu lite lättare kan se att någon gjort logginlägg och dessutom läsa vad de skriver !! <3

2010-12-13 @ 12:28:18
Postat av: Anna Nämd

Den häxan förstörde mitt tandläkarliv också, she´s a real Bitch!!! Ebba rules,men såklart då hon är fasters prinsessa.

2010-12-13 @ 22:19:44
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad söt hon är Ebba, ingen tandläkarskräck där inte. Minns också häxan Mona- huuuh... :/ Hon har nog gett många barn tandläkarskräck i sin karriär!!!

2010-12-14 @ 10:01:24
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Michaela de Vreeze

Min Ebba hon är så Duktig :) och föresten har hon samma tandläkare som jag! haha världesn duktigaste ebba :D<3

2010-12-16 @ 10:42:02
URL: http://michaeladevreeze.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0