Killerwhales


1997 tillbringade jag i Florida där jag arbetade som au Pair. Ett underbart år i ett otroligt roligt land. Jag älskade varje sekund, även de stunder då jag hade hemlängtan (fast det var förvånansvärt sällan). Under det här året besökte jag Seaworld i Orlando 2 gånger. Seaworld är en stor nöjespark med teama hav, vatten och djur som hör därtill. Där fick jag chansen att bekanta mig med Delfiner på riktigt nära håll. Jag lyckades till och med få klappa en av dom på ryggen då den simmade förbi mig. Visst djur i fångenskap... men jag tyckte det var en häftig upplevelse. Parken erbjuder även en rad olika shower. Delfinshower, shower med sjölejon,valrossar och så de fantastiska späckhuggarna. Man kan inte annat än fascineras av dessa enorma, vackra och fantastiska djur. Jag avundades deras skötare som varje dag fick umgås med dessa djur, slänga sig i bassängen och surfa runt på deras rygg för att slutligen kastas upp i luften, liksom pappa gjorde med oss barn när vi var små och besökte badhuset. Jag hade inte tvekat en sekund att hoppa i bassängen för att få busa runt lite...

Igår på nyheterna berättade man att en av skötarna vid Seaworld, florida, hade dödats av en av späckhuggarna. Djuret hade tagit tag i hennes hästsvans och dragit henne under vattnet där hon hade drunknat. Så tragiskt och ofattbart.Plötsligt förvandlas dessa vackra, intelligenta och fantastiska djur till dödsmaskiner, eller som det engelska namnet på djuren faktiskt säger dödsvalar (killerwhales). En forskare sa vid samma nyhessändning att en späckhuggare är smart och gör aldrig något utan avsikt. Han menade att olyckan inte var något som bara råkade hända utan späckhuggaren hade an avsikt. Jag vill ju tro att djuret inte hade för avsikt att direkt döda skötaren... utan kanske mer leka och inte hade koll på att skötaren faktiskt inte kunde andas under vattnet..!? Men vad vet man??

Åter igen frågar jag mig om dessa parker verkligen är "rätt" mot djuren??? Borde inte dessa valar istället simma runt i de öppna haven, i frihet!?? Eller behöver vi dem för att lära oss mer och kunna hjälpa och förhindra utrotning????
   


                                                                                                                                                                                   Händelsen är mycket tragisk men jag kommer fortfarande förundras över dessa fantastiska djur!





Sol Jenny


Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

Jag tror på att den ville leka, måste tro det.........

2010-02-26 @ 22:32:57
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0