mysdag med tjejerna!

Idag har jag haft en riktig tjejdag med min kära dotter, mormor, syster, systredotter, Ulle... Men vad är en tjejdag utan några riktiga karlar också så därför kryddade vi med lite pappadate och sedan även Erik och Leo ;)

Jon och kalle begav sig iväg redan innan vi tjejer i familjen lämnat sänghalmen. De skulle ut och fiska medan jag och Ebba beslutat oss för en tjejutflykt med gammelalice (dvs min mormor). När jag slog på min mobil, som saknat batteri ett tag...., såg jag att pappa (som annars bor i Norge) var i sommarstugan i Ebbsel. Jag tog Ebba och åkte till mormor som snabbt övertalades till en liten biltur. Först en sväng för att överraska pappa, men när han inte befann sig i stugan fortsatte vi till Siljansfors och skogsmuseumet där för att köpa glass.


Mormor sitter på bänken, äter glass och lyssnar på forsens brus...

Siljansfors Skogsmuseum är en plats där jag tillbringat många dagar under min uppväxt. Min kära morfar var med och startade alltihopa någongång på 60-talet, han själv har vuxit upp i huset där det idag är vandrarhem, jag och min syster döptes på Kråkbacken vid scenen inne på museumet och där har vi tillbringat många kväller för att se teatrar, lyssna på spelmansstämmor och mycket annat. Vi har varit med och sett kolmilan tändas, brinna och bli till kol, vi har sovit i eldpallkojan och sprungit runt på stigarna. Vi har plockat vackra slaggstenar, serverat korv och kastat sten i forsen... Vi har varit glada barn!


Ebba kollar in "storfiskare" som dragit upp en gädda på land.

Det känns alltid som jag får en dos av morfar när jag besöker Siljansfors. Blir glad och lite sorgsen på samma gång... på ett bra sätt! Som mormor sa "det är fridfullt här". Det känns så bra att ta med mormor dit eftersom hon har många minnen, till och med fler än mig, ifrån den platsen. På samma sätt som jag känner att det är viktigt att ge mina barn, i alla fall några, minnen som jag själv har från min barndom. Den här resan till Siljansfors kändes extra bra idag med tanke på att det på torsdag är 60 år sedan mormor och morfar gifte sig. 56 är fick de tillsammans som man och hustru innan morfar fick lämna oss... Kärleken finns dock kvar och jag är så glad att jag fått vara en del av den.

Visst har jag en vacker mormor! ...vacker både på utsidan och insidan.
Bilden är från systers bröllop i Februari.


Efter besöket i Siljansfors gjorde vi ett nytt besök i Ebbsel men pappa hede inte dykt upp. Vi for då hemåt men hann inte mer än av tomten innan vi mötte pappa, så det blev en helomvändning med bilen för en stund att fylla på livsglädjekannan med en pappados!

Dagen avslutades med kafferep hos syster och eftersom jag sprang på Ulle på färgaffären drog jag även med henne på daten, det var föööööör längesen sist!

Nu blir det mys i soffan med den äldre manliga delen av familjen innan sängen väntar.

Tjing

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: ulle

Ja vilken knasig kaffedejt det blev idag :) Spontandejt är det bästa :)

2010-07-28 @ 08:30:40
URL: http://ihuvudetpaulle.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0