Gröna fingrar! ...nej mest blåsor och ryggskott!

Den gångna helgen har sprungit förbi. Efter jobbet i fredags var det raka vägen till Finntjärnsvägen för att fira Michaela som tog studenten. Grillat stod på menyn och därefter stannade vi kvar och umgicks med familjen ända till lördag morgon. Jo barnen hade ju somnat och Jon ville sitta uppe så vi blev kvar. Lördagen tvingade jag medd Jon och barnen till Mora för lite shopping. Tyckte Kalle behövde "långshorts" (typ långa jeansshorts) men de röstades ner totalt av den tilltänkta ägaren. Han ville ha surfshorts men kunde inte hitta några som dög. Shit alltså. Ungen är 6,5 år och mer noga med kläderna än jag någonsin har varit. Dessutom är han kille. Borde han inte bara sätta på sig det jag ger honom???! Ja, han är väl lik sin far! Lillbruden fick i alla fall några trekvarts tajts och en skjortklänning. Så mycket lättare till henne, även om viljan sätter in där också. Hos henne är det dock mer att hon vill ha ALLT!

Efter shoppingen gick färden till min kära morbror. Han har köpt mormor och morfars hus och håller på att ta bort några blomsterland på gården. mormor och morfars trädgård har alltid varit mitt smultronställe på jorden och jag har tillbringat många dagar (och nätter) där sen jag var liten. Att se blommorna gå till spillo fanns inte och dessutom känns det bra med lite minnen från dem här hemma på gården. Med bilen fylld återvände vi hem och där stod jag sedan med  x antal växter som inte hade något land att hoppa ner i. Söndagen blev så stora trädgårdsfixardagen. Eftersom Jon hatar att klippa runt land fick jordkällaren ställa upp medsin kant...

Före.

Efter.

*Blommorna ser lite ledsna ut här men tog sig och kommer bre ut sig över hela landet, hoppas jag....*

Men trädgårdsslitet slutade inte där. Vår gräsmatta ser ut som skräck sen vi grävde ner jordvärmeslingan. Där slingan ligger har jorden sjunkit och mitt på gräsmattan har vi haft en hög med gropar runt. Denna hög/grop fick sig en rejäl duvning. Stenar bändes upp och hål fylldes igen. Tappade räkningen när jag fyllt 8 skottkärror med jord och hällt ut, det slutade nog på omkring 15... Nu ser det i alla fall lite bättre ut och bara resten är kvar!

Det finns dock delar av trädgården som är fixad. Utanför barnens lekstuga har de fått ett eget litet blomsterland i en pallkrage, där vi planterat ringblommor, solrosor och något mer jag inte kommer på nu.

I krukorna blommar panséerna så fint nu. Fattar inte varför jag inte köper fler av dessa söta blomster. Är man bara duktig och noppar bort de överblommade blomstrena håller de ju sig fina länge.

I blomlådorna har däremot pelargoner fått ta plats. Kan inte låta bli att älska dessa blommor. Önska bara att jag hade mer tid, ork och plats att ta hand om dom och driva upp egna varja år... kanske jag blir bättre på det en dag!

En låda med växterstår fortfarande kvar på gräsmattan. Hoppas de ska få ett land nere vid vattenslangen men till det projektet ingår lite stensättning och grus och... ja sånt Jon måste hjälpa mig med! Är inte riktigt på hans prioriteringslista att fixa trädgårdsland men vi får se vad jag kan få honom till...

Avslutar med en härlig sommarbild tagen från vår gård. Älskar att ha dessa kossor intill gården. Tyvärr stod de lite långt borta när jag gick min fotorunda i söndags kväll, och jag hade bara lilla objektivet på, men man ser dom i alla fall. Ska försöka få till bättre kort en anna dag.


Tjillevippen!

Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

Duktig du! Bra på mycket! Kram ses snart!

2010-06-08 @ 07:54:24
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grillat är nog bland det godaste man kan äta.

2010-06-08 @ 11:42:10
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Blogg by Maliin Stoor

Härligt med egen trädgård och att få ta om hand sådant som betytt och betyder mycket för en



Maliin

2010-06-17 @ 17:01:54
URL: http://www.qreate.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0