Australiens djur

Inför resan till Australien var djurlivet kanske det som facinerade och skrämde mig mest. Å ena sidan var det de gulliga, söta coalabjörnarna och häftiga hoppfulla kängrurna, å andra sidan ville jag helst undvika alla spindlar, ormar, maneter och annat småkryp. Till min stora glädje var det inte så mycket av den andra djurgruppen i de delarna av Australien vi befann oss i. Enda mötet med dessa otäcka kräldjur var under ordnade omständigheter (förutom en spindel på Toms hals som fick Anna att näst intill löpa amok på flygplatsen ;) ...)
  

Att få se både koalor och kängrur var med på min "måste se och göra"-lista under mitt australienbesök. Första erfarenheten av kängrur var en flock lååååångt borta på en åker där de såg ut som små prickar. Där och då funderade jag på om det skulle bli enda mötet med dessa coola hoppande djuren men som tur var skulle det bli betydligt fler och närmre möten. 


        



Sötaste på resan, men inte lika rolig som kängrurna, var Tom... nej jag menar koalorna ;) Dessa djur sover 20 timmar om dagen och när man ser dom sitter de mest och trycker uppe i eukalyptusträden. Men söta, ja det är dom verkligen
  
Koalor är förbjudna att klappa, eller ens ta på, enligt lag men jag och Anna lyckades få en kram av en i alla fall:


Men Australien är ju mycket mer än koalor och kängrur. Här bjuder jag på ett litet bildkallage på några av djuren jag mötte, endel vilda... andra tama, i naturen och i parker!




Visst är dom vackra! Var och en på sitt sätt :)

Sol jenny 


Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

You make me laugh, thats for sure!! Jag som försöker komma över Auisse och så bara pumpar du ut underbara bilder...hur tänkte du nu CHEFEN?

2010-05-18 @ 21:54:39
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0