Barnrik och jultankar.

Den här veckan har Jon jour. Detta betyder att helgen oftast är lugn och ägnas åt annat än party, fart och fläkt. Därmed passade det även utmärkt att ställa upp som barnvakt till syrrans små diamanter. Detta medan syster och hennes man roar sig med vänner i sälen, de är så värda det. Eller ställa upp och ställa upp, jag är berikad med äran att få ha dessa två härliga ungar här i två hela dygn. Därmed sitter jag nu här i soffan, bredvid mig ligger kärleken i mitt liv (jo det är jon som ligger där...) och på övervåningen har jag den största rikedom man kan tänka sig, 4 underbara barn.


Jag har kommit på att det inte står på förren julen är här. Varje år tänker jag att jag ska börja med julförberedelserna i tid... å varje år står jag där och ljusstakarna lyser mest av sin frånvaro ända till 2a advent, och saknar sedan hela lampor till 3e advent. Julklapparna planeras att inhandlas när lönen kommer i slutet av november, men de sista två åren har jag suttit på golvet i leksaksaffären på dan före dopparedan och rotat fram de sista leksakerna på hyllorna till mina barn. Julmaten räddas av att min kära mor gör ALLT. Kanske är det denna förmåga till planering, eller rättare sagt brist på planering, som gör att även min son kom till världen på självaste julafton... något som de sista 7 åren inneburit att även ett födelsedagskalas ska fixas och hinnas med dessa dagar.
I år ska jag göra ett nytt försök att bli klar med julstöket i tid. Jag har ingen aning om hur bra det kommer gå, men huvudsaken är väl att man gör sitt bästa? att jag gör mitt bästa! I år ser det faktiskt redan bättre ut än förra året. Idag har jag städat rent på farstubron (nästan) Kollat ljusslingorna (2 av 5 fungerade, så det får bli lite inköp av nya). OCH satt upp de som fungerade! Det betyder att när första advent kommer är det bara att koppla ihop kablarna och VIPS är farstun upplyst av en inbjudande ljusslinga. ...om inga lampor gått sönder innan dess!
Nu sitter jag här och hoppas på att humöret, orken, vädret och barnen ska vara på rätt humör plats för att morgondagen ska bjuda på en sväng till skogen. Skulle gärna få hem lite material till blomlådan... å kanske ett å annat julpynt! För att riktigt komma igång med julstämningen har jag även korkat upp första flaskan med årets blossaglögg. Saffrandoften spred sig snabbt i rummet och glöggen smakade helt ok om du frågar mig, den manliga delen av familjen kommer nog dock inte ha några problem med att låta mig ha min flaska ifred. Favoriten bland glögg står dock kvar, blossa starkvinsglögg ska det va!
(bilden snodd från mosterfi.blogspot.com)
Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Anna Nämd

I år ska du se Jenny, då kommer du ha Hansjös mest julpyntade hem..det är bara att sätta på Jon en tomtedräkt...sätt han på bron med tvn framför...dra en ljusslinga runt magen..vad tror du????

2010-10-25 @ 22:56:17
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/
Postat av: Emelie

Halloj! Lite dåligt är det minsann. ;) Jag fick visst ett ryck, sist bloggade jag oavbrutet i 4 år. Blir säkert lika länge igen. Blogga är skoj!

Nu blev jag sugen på att baka lussebullar, eller allra helst att äta dem!

Kram!

2010-10-26 @ 09:51:15
URL: http://semlesara.blogg.se/
Postat av: Emma

Svar: Tack! Ja, man vet ju aldrig. Det ordnade ju sig jätte bra för dig. :)

Fördelen för mig nu i år är väl att jag har tid för julstök... FÖR mkt tid... Får väl roa mig med att gå ner på stan & köpa en julklapp om dagen. ;P



Ha det bra! :)

2010-10-27 @ 10:04:00
URL: http://spirans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0