I D O L E R - I do ler

Alla har vi väll haft en rad olika idolen genom åren. En del har följt oss länge och sitter fortfarande högt uppe på pedistaler, medan andra kanske har kastats långt in i garderoben i hopp om att ingen någonsin ska få reda på att man "diggat" dom. En del idoler hade man bara för att polarn gillade honom/henne... men sen fanns det ju några som man bara "hittade" själv.
*
I tonåren hade jag till exempel en förkärlek för Johnny Depp. Måste ha varit kring tiden  21 jumpstreet tror jag. Just då var det ingen annan av mina kompisar som gillade honom, inte så vi pratade om det i alla fall. Det har följts av en period då jag inte förstod vad jag #såg" i honom... men känslan har definitivt kommit ikapp mig igen! Kan man inte gilla Jack Sparrow????
För att koppla tillbaka till ett tidigare inlägg om mat så måste jag bara säga att det här är en riktig MUMSBIT!
*
Men nu tillbaka till de där andra idolerna. När jag var liten kom en gång min morfar till mig med en signerad skiva. En singel, en liten vinylskiva som sedan gick varm på grammofonspelaren i vardagsrummet. Nu var det inga stora världsartister som signerat denna skiva, det var inte ens någon rikskändis... nej bandet var mer av lokalt slag. På ena sidan frågade man sig varför gamla kärringar sitter med hatten på och på den andra uppmanades man att ta en kopp på Frelins, (ändå är det bara ölglas jag lyckats få med mig från det där stället!!!). Bandet var så klart Helzephyrs med Janne Bäckman vid micken.
*
För mig gick Janne Bäckman under namnet "Tok-Gustav" en rollfigur i teatern "Där björkarna susar" som varje år spelades på Siljansfors skogsmuseum och som min morfar skrivit manus till. "Tok-Gustav" var en efterbliven kille i teatern, vars mamma var i himlen och pappan okänd, tills det visade sig vara den stora hemmansägaren Valter (...???? eller vad han nu hette). Kan inte låta bli att ibland knycka Tok-Gustavs replik ibland när jag besöker min morfar på kyrkogården: "Morfar, MORFAR! Jenny har egen familj och jobb nu och Jenny har det bra. Ja, jag ska vara en snäll flicka".
*
<3 Oh, vad jag kan sakna min underbara MORFAR <3
*
Nu när det gått typ 25-30 år kanske inte Helzephyrs och Janne Bäckman längre är de första jag tänker på när folk frågar vilka som är mina idoler, de har liksom mer "förvandlats" till grannar och bekanta som man slänger några ord med när man möter dom i konsumkön. Ändå tyckte jag det var otroligt kul när jag hittade Jannes nya musikvideo på hans hemsida. Han har liksom gått från att sjunga om dessa gamla kärringar med hattar och att "sno" kaffe koppar på det lokala fiket, till att själv bli en gammalgubbe i hatt som pimplar öl på den lokala puben! Tycker den är helskön!

Räddarn i nöden

Janne Bäckman & Sönerna | Myspace Music Videos
Go kväll go vänner
jag är halvfull för jämnan och plakat när jag kan...
tra la lala...
...jag tror att jag tänker bli packad ikväll! tra la la lala.....
Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: ulle

A.....MEN Jenny! Trodde ju ett kort på mig skulle komma upp hahahaha :) Kram

2011-01-17 @ 09:52:00
URL: http://ihuvudetpaulle.blogspot.com
Postat av: Anna Nämd

ja jösses ännu en sak vi har gemensamt: Jack Sparrow...Inte konstigt att man gillar honom, han ser ju ut som en hårdrockssångare som efter ett tag skulle kunna sett ut så här om han levt med på en öde ö....med mig..... hi hi

2011-01-17 @ 15:47:35
URL: http://piratesoflisselhed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0