Geocaching. så grymt kul! :)

Nu är min semestervecka slut... men den avslutades på ett utmärkt sätt. Jon har haft jour hela helgen vilket betyder att helgen varit lugn och härlig. Jag tackar verkligen vädergudarna för vädret vi har haft och givit mig mer soltimmar än på mycket mycket länge. Kan fortfarande inte påstå att jag är härligt sommarbrun... men jag känner mig i alla fall inte lika genomskinligt kritvit längre. Men framför allt har humöret börja stiga åt rätt håll.
'
Idag söndag har jag haft en superdag. Vaknade ganska tidigt i morse och smög mig ner medan resten av familjen njöt av deras skönhetssömn. Jag hade fått en idé för vår semestertripp! Jag sökte mig in på Geocaching och gjorde ett konto. När sen Jon vaknade visade jag honom och hade enkelt övertalat honom för att vi skulle testa på denna "lek" redan idag för att se om det var kul och fungerade!
'
För er som inte vet vad geocaching är kan jag tala om att det en en modern form av "gömma nyckel" ...fast med hela världen som lekplats och med otaliga "nycklar" att hitta. På hemsidan får man kordinater som man sedan knappar in på en GPS (vi använde mobiltelefonen som GPS). Man tar sig till platsen som tar en EXAKT till den kvadratmetern där "skatten" finns. Det man letar efter är en liten ask, burk, typ filmrulleburk, små askar, rör... innehållet är loggbok/lapp där man antecknar sitt namn och datum. Är det en större burk kan det finnas små skatter man får ta om man lämnar något annat i pant för kommande skattletare (tex sudd, nyckelringar mm)
'
Jag har blivit som barn på nytt. Jag känner hur spänningen som fanns när man var liten och lekte "röda vita rosen" börjar bubbla inom mig och vi springer nästan omkull varandra för att hitta "skatten" först. Vi tänkte åka och leta efter EN, bara för att se om det fungerade. När den var funnen tittade vi på varandra, utan ett ord tittade Jon på telefonen, tittade tillbaka på mig och säger: "det finns en till bara ett par hundra meter härifrån". Vi fick klura rejält på nr2 men när den var hittad blev det nr 3 sen nr 4 och 5. Tänk att dessa skatter har funnits därute så länge och bara väntat på oss... i åratal! Det bästa av allt är att hela familjen har blivit fängslad av denna underbara äventyrslek och vill bara ha mer och mer. Kalle ville att vi genast skulle gå in på datorn och se var det fanns fler skatter.
'
Vårt största semesterbekymmer för ett par dagar sedan var vart vi skulle åka på semester. Nu spelar det ingen roll längre.... vi vet VAD vi ska göra och det finns över hela världen :)
Sol Jenny

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha ha ja det verkar som om ni hade underhållning en stund iallafall!

2011-07-15 @ 09:45:47
URL: http://pirateoflisselhed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0